|
Band |
Titel |
Item |
|
|
|
|
|
Zombies, The |
Andorra |
|
|
Van "Live At
Bloomsbury Theatre" (Go Discs, 2005)
Geen reünie van de complete Zombies-bezetting, maar wel van de
sleutelleden Colin Blunstone en Rod Argent, die overigens sinds de
Zombies-split regelmatig bleven samenwerken. Met een energiek
spelende band achter zich laat het duo vele klassiekers uit de
sixties voorbij komen, zoals "She's Not There" en "Time Of The
Season", waarbij blijkt dat Colins hese stem nog steeds diezelfde
mysterieuze lading heeft. Ook de bekendste nummers van Argents
seventiesband Argent worden gespeeld: in "Hold Your Head Up" en "God
Gave Rock And Roll To You" krijgt Rod alle ruimte om z'n niet
geringe orgelspel te etaleren. Blunstone's solo-hits, zoals "I Don't
Believe In Miracles" alsmede zijn samenwerking met Alan Parsons
Project, "Old And Wise", staan ook op de setlist. En dan zijn er nog
fraaie songs van de recente samenwerkingen. Dit concert verscheen
ook op DVD, met als bonus een complete Twee Meter Sessie. "Andorra"
komt oorspronkelijk van het Colin Blunstone-album "Ennismore" uit
1973, geproduceerd door Rod Argent, die tevens dit nummer (mede-)schreef.
Dit najaar komt de band weer naar Nederland:
13/11 Heerhugowaard, Waerdse Tempel
14/11 Zoetermeer, De Boerderij
|
|
Mostly Autumn |
Tearing
at tha fearytale |
Nieuw |
|
Mostly Autumn |
Until the
story ends |
Nieuw |
|
Van “Glass Shadows” (Eigen Beheer, 2008)
Met deze nieuweling keert de band terug naar een wat ouder
(en vertrouwder) sound. Oftewel de folk-invloeden én de Floydiaanse
trekjes komen meer naar de voorgrond. Al met al is dit een redelijk
relaxte plaat geworden en zijn de nummers meer aan sfeer opgehangen.
De vocalen worden wederom afgewisseld tussen zangeres Heather en
(soms helaas) gitarist Bryn, die echter wel weer een paar
spetterende solo's weggeeft. Een van de hoogtepunten is
het wel zeer minimale titelnummer “Glass Shadows”dat uit (bijna)
alleen piano, wat strijkers en Heathers zang bestaat. |
|
Brighteye Brison |
Pointless
living |
Nieuw |
|
Brighteye Brison |
After the
storm |
Nieuw |
|
Van
"Believers & Deceivers" (Progress Records, 2008)
De eerste twee nummers van deze derde plaat van de Zweedse
band laten frivole moderne
symfonische rock horen, met duidelijke injecties uit jaren '70-prog,
vergelijkbaar met de eerste Simon Says. In de twee laatste stukken
komt men met dezelfde aanpak, maar lijken er meer aanwijsbare
invloeden aanwezig te zijn, waardoor het geluid wat minder origineel
is. Daarbij komt dat die stukken ruim 20 respectievelijk 34 minuten
lang zijn en dan moet je van goede huize komen om de aandacht vast
te houden en om soepele overgangen dermate te positioneren dat zo'n
lang epos ook daadwerkelijk als één geheel klinkt en niet als
ontelbare losse fragmenten. Of men daarin geslaagd is zal
veelvuldige beluistering moeten uitsluiten. Die lange stukken komen
misschien later nog aan bod; vanavond kiezen we voor de twee korte.
|
|
Expedition: Delta |
Self
abstract |
Nieuw |
|
Expedition: Delta |
Into the
hallas of eternity |
Nieuw |
|
Van "Srdjan Brankovic's Expedition: Delta"
(ProgRock Records 2008)
"Eerste Engelstalige CD van Serviër Srdjan Brankovic
(Alogia), waarop diverse gerenommeerde muzikanten uit de hele wereld
te gast zijn. Een greep: Gary Wehrkamp (Shadow Gallery), Erik
Norlander (Rocket Scientists, Lana Lane), Joost van den Broek (After
Forever), Sabine Edelsbacher (Edenbridge), Santiago Dobles (Aghora)
en Torsten Roehre (Silent Force). Het resulteert in vlammende en
uitstekende keyboard- en gitaarsolo's, mooie sfeervolle geluiden en
dito zangwerk. Vste zanger Nikola Miijic heeft een uitstekend
melodieus stemgeluid, dat enigszins doet denken aan Tony Harnell van
TNT. Indruk maakt ook zangeres Alexandra Jankovic. Compositorisch en
productioneel is het ook allemaal dik in orde. Complexe en epische
solospots en heftige uitstapjes worden virtuoos gespeeld, maar zijn
ingepast in nummers met duidelijke kop en staart waarin zang alle
ruimte krijgt en die tegelijkertijd genoeg muzikaal avontuur hebben.
Goede mix van pakkend-melodieuze en progressief-symfonische metal."
(Liselotte Hegt, Aardschok)
|
|
Russell, Ray |
Avian |
Rerelease |
|
Van "A Table Near The Band" (1988/Angel Air 2008)
In een tijd dat gitarist Russell blijkbaar voornamelijk
muziek voor TV-series schreef, werd hij gevraagd om op te komen
treden op het Montreux Jazz Festival 1988. Daarvoor stelde hij een
band samen met daarin zijn oude RMS-maten Mo Foster (bas) en Simon
Phillips - en uit hetzelfde kringetje: toetsenist Tony Hymas. Men
kreeg de smaak te pakken en met deze groep, aangevuld met blazers
(waaronder Earthworks-saxofonist Ian Ballamy en trompettist Stuart
Brookes) werd een CD opgenomen. De productie is hier en daar een
beetje 'jaren-tachtig', maar stilistisch is deze muziek niet heel
ver verwijderd van wat Russell laat horen op z'n recente "Goodbye
Svengali". Dat betekent jazzrock zoals ook te horen is op de Simon
Phillips-platen waaraan hij meewerkte, afgewisseld met meer
sferische passages. In dit stuk komen beide elementen samen: een
ambientesk begin, een energiek eind, waarin te horen is dat Russells
gitaarstijl in de eerste plaats schatplichtig is aan Jeff Beck.
|
|
Lunascape |
Inferno |
|
|
Van “Reflecting Seyelence” (B-Track, 2002)
Lunascape is een Belgische band rond voormalig
Hooverphonic-zangeres Kyoko Baertsoen. De muziek van Lunascape:
moody soundscapes onder Kyoko Beartsoen dominerende vocalen.
“Inferno” is afkomstig van hun debuut “Reflecting Seyelence” uit
2002. Muziek van dit album is ook gebruik voor de Imax 3D-film “The
Haunted Castle”. Van Lunascape verscheen vorige maand hun vierde
studio album “Innerside”.
|
|
|
|
|
|
Band |
Titel |
Item |
|
|
|
|
|
Ritual |
Typhooons
decide (live) |
Live-tip |
|
Van het
dubbelalbum “Ritual Live” (Inside Out, 2006)
Dit nummer komt oorspronkelijk van het titelloze debuutalbum uit
1995. Vlak erna stond de groep nog op het Xymphonia Festival 1996,
deze week zijn er optredens van de band samen met Beardfish en the
Tangent,
22 mei in De Boerderij in Zoetermeer en 25 mei
in De Pul in Uden. |
|
Reasoning, The |
Within
cold glass |
Live-tip |
|
Van het album
“Awakening” (Comet Records, 2007)
Groep met liefst drie vocalisten, met banden met Magenta en
Karnataka.. In dit nummer is Steve Rother te gast: hij speelt de
gitaarsolo. De groep is deze week in Nederland voor drie optredens,
waaronder op 24 mei in de Hengelose Metropool (met Mangrove als
voorprogramma). |
|
Akkerman, Jan |
Trojan
horse |
Live-tip |
|
Van het album “The Noise Of Art” (I.R.S., 1990)
De gitaarvirtuoos gaat weer toeren. Zo is hij 21 juni te zien
en horen in De Metropool in Hengelo. |
|
Springfield, Rick |
The tao
of heaven |
|
|
Springfield, Rick |
Stranger in the house |
|
|
Springfield, Rick |
The power
of love (the tao of love) |
|
|
Van "Tao"
(RCA/BMG Japan, 1985/2007)
De uit Australie afkomstige Rick Springfield is bij het grote
publiek wellicht het meest bekend als acteur in series als General
Hospital, de Man van Zes Miljoen en de Hulk en als leverancier van
talloze hits in diverse landen. Dat laatste gebeurde overigens al in
1972 n.a.v. zijn eerste soloalbum "Beginnings" en het daarvan
getrokken “Speak To The Sky”. Tao was zijn achtste LP en volgens
Oor's Popencyclopedie waren de vocale tracks afkomstig uit 1978,
maar waren er toentertijd geen geïnteresseerde platenmaatschappijen
te vinden. In zijn band had Springfield (zelf ooit
verkozen tot de beste gitarist van Australie) ondermeer bassist Pino
Palladino, Mitchel Froom en gitarist Tim Pierce. De plaat bevat
prachtig, maar zeer overdonderend geproduceerde progressieve
poprock, met soms voor de jaren 80 typische drumknallen, maar ook
met intense ballades en sterke instrumentale interactie. De LP was
in 1990 al eens geremasterd, maar deze versie uit Japan is geleverd
in het bekende mini-LP-hoesje.
|
|
Gilmour, David |
Dark
globe / Accoustic echoes |
|
|
Op de dubbel-DVD
“Remember That Night” zitten her en der wat dingetjes verstopt. Als
je het nummer “Dark Globe” vanuit het menu opzoekt dan blijkt dat
als het nummer afgelopen is (maar 2 minuten lang) het ineens verder
gaat met een opname gemaakt tijdens de repetitie voor de “Live From
Abbey Road” sessie die men gedaan heeft. Het begint aarzelend, met
Gilmour die zit te stoeien met een “Echoes”-gitaarmotiefjes en het
is Guy Pratt die uiteindelijk de boel opstookt en voordat je het
weet zitten we in een semi-akoestisch uitvoering van een deel van
“Echoes”.
|
|
Demon |
Remembrance day |
|
|
Van “Taking The World By Storm” (Spaced Out,
1988/2002)
Bandje dat in de hoogtijdage van de NWOBHM ('new wave of
British heavy metal') een cult status had en heeft. Net als meer van
hun tijdgenoten liet Demon ook af en toe een prog-tik horen wat
blijkt uit deze epic. In deze setting heeft Demon zeker wat weg van
het oude Final Conflict. De band is nog steeds actief.
|
|
Gilbert, Kevin |
a Long
day's life |
|
|
Van “The Shaming Of The True” (Eigen
Beheer, 2000)
|
|
Band |
Titel |
Item |
|
|
|
|
|
Disturbed |
Land
of Confussion |
|
|
Van Ten thousand fists,
reprise 2006
Phil Collins heeft aangekondigd zich terug te trekken als
actief muziekant, zou dit een alternatief zijn? Banks en
Rutherford Headbangend op het podium....
|
|
Magenta |
The
ballad of Samuel Layne |
Nieuw |
|
Van hun nieuwe plaat
Metamorphosis, Progrock music 2008.
Alweer het 4de studio album
van deze band. Wederom een concept plaat met als algemene
thema dood en geloof in verschillende nummers. De plaat
wordt voornamelijk opgevuld door 2 epics die over 20 minuten
zijn met als extratjes 2 korte nummers. Het donkere aspect
van de plaat geeft de plaat een scherper randje wat mij
zeker bevalt waardoor de band na mijn mening de meest
complete plaat aflevert. De zang van Christina is verbeterd
enhet album is doorspekt van heerlijke keyboard en gitaar
solo's. Tevens is het album verkrijgbaar in DVD-Audio met
5.1 mix.
|
|
Beardfish |
Sleeping in Traffic |
|
|
Van Sleeping In Traffic part
2, Inside Out 2008)
De nieuwe Bearfish ligt
binnenkort in de winkel en de band gaat de komende week op
tour met Ritual en the Tangent. De muziek ligt in het
verlengde van de vorige, dus neurotische Gentle Giant
achtige passages aangevuld met af en toe wat bombast en
reflecterende stukjes. High Energy music dus. Het samenspel
spettert van het album.
|
|
Melvin's Nosehair |
a Kid
called Sean overture |
Nieuw |
|
|
|
Satriani, Joe |
Andalusia |
Live-tip |
|
|
|
Genesis |
Me
and Sarah Jane |
|
Ok, dit is niet het meest
favoriete Genesis-album maar hij klinkt wel
fantastisch. En dit nummer, van de hand van toetsenist Tony
Banks,
behoort wel tot een van de hoogtepunten van het album Abacab uit
1981. |
|
|
|
|
|
Band |
Titel |
Item |
|
|
|
|
|
Focus |
House
of the king |
Live-tip |
|
|
|
Pain of Salvation |
Kingdom of loss |
Live-tip |
|
Van hun laatste plaat Scarsic.
Dit is de ballad van de plaat.
Ze spelen op het Symforce II
festival op 23 augustus.
|
|
Mostly Autumn |
Blue
light |
Aktueel |
|
|
|
Flamborough Head |
Year
after year live |
Aktueel |
|
|
|
Anekdoten |
Hole |
|
In plaats van een concert-tip,
maar een concertherinnering:
vrijdagavond weer een uitstekend optreden gezien van deze
Zweedse
formatie waarbij dit nummer wel een hoogtepunt was. Deze opname
is
afkomstig van hun live-album Waking The Dead, Live in Japan 2005 |
|
Strawbs, The |
Autumn |
|
1973 was het jaar waar in de band
rond zanger Dave Cousins en gitarist
Dave Lambert op zoek moest naar een nieuwe ritme-sectie en een
nieuwe
toetsenist. De laatste werd gevonden in de vorm van
ex-Renaissance I
piano-speler John Hawken die echter met het grootste gemak het
majestueze toetsengeluid van de eerdere albums van Strawbs door
wist
te zetten. Dit is het openingsnummer van het album Hero &
Heroine uit
1973 dat er voor zorgde dat de band in de VS het stadium van
stadion-act wist te bereiken. |
|
CPR |
Deja
vu |
|
Men mag met gerust hart zeggen dat
David Crosby van grote invloed is
geweest op de popmuziek. Lid van The Byrds en van Crosby,
Stills, Nash
(en soms Young) en ook als solo-artiest actief. Na vervolgens in
de
jaren 70 en 80 diep in de problemen te zijn gekomen met drugs,
was er
in de late jaren 90 een miraculeuze opstanding met de band CPR =
David
Crosby, gitarist Jeff Pevar en toetsenist James Raymond.
Muzikaal een
mengelmoes van de typische Westcoast sound uit zijn gloriedagen
vermengd met Steely Dan / jazz-achtige trekjes. En dat
resulteert dan
in deze glorieuze uitvoering van dit CSNY-nummer. |