-
Albums Of The Month 2014
-
Januari
FRANCIS DUNNERY - Frankenstein Monster (Stitched Back Together) (AQUARIAN NATION, 2013)
In
1990 brak Francis Dunnery niet alleen met zijn band It Bites,
maar verliet daarmee ook min of meer de progressieve rock min.
23 jaar later keert hij terug naar het genre met het sterke
album Frankenstein Monster (Stitched Back Together), een daad
die we bekronen met het eerste album van de maand van 2014.
Hoewel de songtitel Big Fine Lad de nodige overeenkomsten
vertoont met The Big Lad In The Windmill, het debuut van It
Bites, is Frankenstein Monster, Francis Dunnery's rentree in
de progressieve rock, echter geen terugkeer naar de sound van
zijn vroegere band. Met dit album lost hij de wens van zijn
moeder in, die hoopte dat hij samen met zijn broer Barry ooit
op één plaat te horen zou zijn. Deze broer, Baz genaamd, was
in de vroege jaren 70 leadgitarist in de band Necromandus.
Onder productionele leiding van Tony Iommi werd in 1973 Orexis
Of Death opgenomen, dat echter pas in 1999 postuum het
levenslicht zag. De muziek werd destijds omschreven als een
Black Sabbath met een progressief, Yesachtig randje. Met
Frankenstein Monster brengt Francis een eerbetoon aan de in
2008 overleden Baz door materiaal van Necromandus opnieuw in
te spelen, aangevuld met eigen werk en een cover van Blood Of
My Fathers van Warm Dust, een progressieve jazzrockband met
Paul Carrack. Samen met de gelouterde sessiedrummer Tony
Beard, bassist Paul Brown en neef John en zoon Danny op gitaar
wordt gedurende 70 minuten een soort prog-n-roll neergezet,
met een heerlijke overvloed aan elektrische gitaarsolo's en
riffs. Toetsen komen waarschijnlijk uit gitaarsynthesizers,
maar spelen een marginale, voornamelijk begeleidende rol.
Verder bevat het autobiografische titelnummer een geweldig
verslavend bassequencerloopje, terwijl Steve
Hackett-saxofonist Rob Townsend een lyrische bijdrage heeft in
het genoemde fusioneske Blood Of My Fathers. Maar zoals gezegd
staat de versterkte zessnaar centraal, waarbij de
intensiviteit van de gecontroleerde, door hard- en bluesrock
doordrenkte muziek vergelijkbaar is met onder andere The Who,
Wishbone Ash, Tempest (met Allan Holdsworth, een invloed van
Dunnery) en een psychedelische Status Quo. In de afsluitende
ballade Multi Colored Judy Green zit zelfs nog een flard Jimi
Hendrix. Daarbij past de hoge, doorleefde stem van de
teruggekeerde gitaarheld als gegoten bij deze meeslepende
conceptachtige cd.
Website: http://www.francisdunnery.com/.
-
Februari
AIRBAG - The Greatest Show On Earth (Karisma Records, 2013)
Het
Noorse kwintet Airbag opereert al sinds begin deze eeuw in de
huidige formatie en verschillende bandleden spelen al sinds
1994 samen, maar toch noemt de band zelf 2004 als
oprichtingsjaar. Dat jaar bracht Airbag de promo-EP "Come On
In" uit, die tot de bands eigen verbazing samen met de latere
EP's in 2006 en 2007 meer dan tweehonderdduizend keer werden
gedownload. Sindsdien volgden nog twee volwaardige albums, Na
"Identity" (2009) en "All Rights Removed" (2011) is er nu "The
Greatest Show On Earth". Door het karakter van Airbags muziek
krijgt de band zowel lof als kritiek: je kunt namelijk niet om
de sterke Pink Floyd-invloed heen, dat zelfs uit het
hoesontwerp spreekt. "The Greatest Show On Earth" bevat gewoon
weldadige spacy symfo vol sfeertjes waarop het heerlijk
wegzweven is. Wat wil je met drie bandleden die toetsen
bespelen, met - last but certainly not least - fantastisch
gitaarwerk. Een minpuntje wordt misschien gevormd door de
zanglijnen: die zijn wat voorspelbaar.
Website: http://www.airbagsound.com.
-
Maart
I'Anson- In Chances Of Light (Maker Ltd., 2014)
I'Anson
is een project van de Engelse singer-songwriter Hugh Carswell,
genoemd naar één van de achternamen van zijn grootvader, de
schrijver Hugh I'Anson Fausset. Voor dit project kreeg hij de
medewerking van bassist Dudley Phillips, het Scottish Ensemble
en voormalig Japan-drummer Steve Jansen. Op het debuut "In
Chances Of Light", dat eind vorig jaar verscheen, creëert dit
gezelschap, samen met nog een aantal gastmusici, een vaak
orkestraal getint ingetogen werkstuk. Hierin heeft Carswell
tevens, naast diverse geluidseffecten, de nodige natuuropnames
verwerkt, opgenomen op het Schotse eiland Jura, dat
grotendeels de inspiratie vormt voor dit album. Hoewel I'Anson
met het ingetogen piano- en akoestisch gitaarspel in de
singer-songwritercategorie valt, zijn Carswells beeldende
songs vaak van weinig woorden voorzien. Het symfonische "The
Light Keeper" is zelfs geheel instrumentaal. Al met al een
prachtig werkstuk en een mooi album van de maand Maart.
Website: http://iansonmusic.com/.
-
April
Kerrs Pink - Mystic Spirit (Eigen Beheer, 2013)
De
basis voor de Noorse band Kerrs Pink werd al in 1972 gelegd,
al werd pas 4 jaar later de huidige naam aangenomen (de oude
was Cash' Pink!) en verscheen het debuutalbum pas in 1980. De
groep heeft al zo'n 30 bezettingen versleten, waarbij gitarist
Hararld Lytomt een constante factor vormt. Nieuw in de huidige
bezetting is zanger Eirikur Hauksson, bekend van Magic Pie.
Maakte de band eerst furore met een bijzondere mengeling van
'vintange' jaren '70-stijl symfonische rock, gemengd met
Noorse folkinvloeden - het folky aspect is nu gemarginaliseerd
ten gunste van een krachtiger sound, die mede door de stoere
vocalen van Hauksson wel wat doen denken aan het bijna
vergeten Zweedse Zello, maar dan zonder viool. Nu haalde Zello
behoorlijk wat mosterd weg bij de band Kansas en het is dan
ook zo dat "Mystic Spirit" Amerikaanser en pakkender klinkt
dan ooit. De rijke productie laat de volle keyboard- en
kwistig met Moog Taurus-pedalen gestutte basgitaarpartijen een
indrukwekkende basis vormen voor symfo met de juiste
verhouding tussen retro en modern. Het belangrijkste daarbij
is dat de plaat vol bijzonder sterke composities staat met
goudomrande melodiën. En dat met een dergelijke overgave
gezongen en gespeeld, dat het in de acht weken dat we de plaat
nu kennen (officieel verscheen hij dan wel in 2013, recensies
doken (en duiken nog steeds) pas in de loop van dit jaar op)
nog steeds een feest maken het album steeds opnieuw op te
zetten!
Website: http://www.kerrspink.com/ . -
Mei
The Black Codex (Eigen Beheer, 2014)
Deze
maand geen album van de maand, maar we besteden de maand mei
aandacht aan The Black Codex, een project van
multi-instrumentalist Christiaan Bruin. The Black Codex is een
muzikaal hoorspel dat het hele jaar 2014 gaat lopen! Als
muziekliefhebber kun je een abonnement nemen op de gehele
serie voor het luttele bedrag van 4 euro per maand. Maar je
kunt ook individuele tracks of maanden kopen. Iedere week
krijgt de abonnee van The Black Codex zo'n 8 minuten nieuwe
muziek toegezonden. Daarnaast levert Bruin daar beeld bij in
de vorm van bijvoorbeeld schetsen of filmpjes. We zijn hebben
nu ongeveer één-derde van de serie gehad en kunnen al
verklappen dat het verhaal een echt epos is in de trant van de
Da Vinci Code. Het zal de liefhebber van fantasy-verhalen
zeker bevallen. Muzikaal gezien is het ook indrukwekkend wat
Christiaan heeft geproduceerd. Als abonnee wordt je bijna
direct in het verhaal gezogen en wordt er al direct een
bepaalde spanning en sfeer neer gezet. Het is zeker
indrukwekkend als je je bedenkt dat Christiaan zo goed als
alleen verantwoordelijk is voor de muziek. The Black Codex
komt muzikaal gezien nog het dichts bij de platen die
Christiaan onder de noemer Chris maakt. We zullen echter niet
teveel verklappen en de luisteraar adviseren een abonnement te
nemen en zeker te luisteren naar de uitzending van 18 mei,
want dan zal Christiaan te gast zijn in de studio. Hij zal dan
het een en ander toelichten over The Black Codex, maar we gaan
hem natuurlijk ook aan de tand voelen over zijn andere
projecten.
Website: www.theblackcodex.com/ .
Als je hier nog wat meer achtergronden over wilt weten hebben we hier een link naar een interessant interview op Progpraat.com: http://progpraat.com/
en een video- review door Marcel Hasters van Live Prog: http://www.youtube.com/watch?v=wJniishbEBE. -
Juni
Kaukasus - I (Autumnsongs Records, 2014)
Met Mattias Olsson, Ketil Vestrum Einarsen en Rhys Marsh in de gelederen is Kaukasus een supergroep die de Wie-Is-Wie van de moderne Scandinavische progressieve rock behoorlijk vertegenwoordigt. Ze waren of zijn dan ook actief bij Jaga Jazzist, Motorpsycho, The Opium Cartel, White Willow, Rhys Marsh And The Authumn Ghost, Necromonkey of Änglagård. Tevens speelden ze op platen van onder andere Tirill, AK-Momo, Pär Lindh Project en Nanook Of The North. Op het simpel "I" getitelde debuut is uit deze veelzijdige muzikale ervaring van het drietal een sound gedestilleerd die te omschrijven is als verfrissende ouderwetse prog. Er komen talloze zowel majestueuze als grimmige fragmenten voorbij waarin de machtige Mellotron het geluidsspectrum volledig beheerst, een gegeven dat de zelfbenoemde stijl Nordic Noir Prog rechtvaardigt. Bij vlagen is de muziek namelijk uitzonderlijk zwaar aangezet met donkere gitaarmuren, donderende, tribale drums en dreunende baspedalen, hoewel dat wordt afgewisseld met atmosferische passages. Compositorisch lijken vooral de lange stukken overigens in eerste instantie niet geheel uitgewerkt, doordat naast die atmosferische passages ook nogal wat bijna atonale passages en suspense-achtige fragmenten met gesproken teksten de revue passeren. Dit zou een gevolg kunnen zijn van de relatief korte totstandkoming van dit via internetuitwisseling ontstane project. Maar geleidelijk aan blijken juist deze onverwachte, onlogisch klinkende delen het frisse karakter aan deze ambachtelijke, avontuurlijke plaat te geven. Het glorieuze hoogtepunt is ongetwijfeld het onlangs al in Xymphonia gedraaide "Lift The Memory", waarin Marsh de sterren van de hemel zingt en dat terecht tevens als single werd uitgebracht.
Website: http://kaukasus.no/.
-
July
IQ - The Road Of Bones (GEP, 2014)
Op 24 april 2014 ging in de Amsterdamse Melkweg het IQ-album "The Road Of Bones" in première. De opvolger van het alweer 5 jaar oude "Frequency" is zelfs een dubbelaar geworden. Opnieuw zijn er bezettingswisselingen ten opzichte van het vorige album: drie zelfs! Maar in twee gevallen blijkt het de terugkeer van verloren zonen: drummer Paul Cook is na korte afwezigheid alweer terug en ook de in 1989 vertrokken bassist Tim Esau is wedergekeerd. Neil Durant is de nieuwe toetsenist. Hoe onopvallend en ingetogen die Durant als persoon op het podium ook overkomt, op plaat creëert hij vele lagen aan kleuren: een mooie mix van 'vintage' (Mellotron- en Moog-sounds) en modern. De baspartijen van Esau zijn regelmatig zeer prominent: groovy (als in Massive Attack-triphop) in het titelnummer, elders zoemend en ploppend. De andere drie klinken zoals we ze kennen, in lange composities (tot aan 20 minuten lengte) die soms klinken als slimme recombinaties van bekende IQ-thema's. Maar daar is wel veel nieuwe spanning en sfeer doorgejaagd.
Website: http://www.iq-hq.co.uk.
August
Snarky Puppy - We Like It Here (Ropadope / GroundUP, 2014)
Snarky Puppy is de opvallende naam waarachter een collectief van Amerikaanse muzikanten schuilgaat, die dit jaar al 10 jaar lang samen muziek maken. Muziek die de heren zelf een mix van jazz, funk en wereldmuziek noemen, maar onze oren horen een fikse dosis jazzrock en progrock uit de jaren zeventig terug in de muziek en met name op het meest recente album “We Like It Here”. Zoals gebruikelijk bij Snarky Puppy is dit album live opgenomen en verkrijgbaar in de CD-met-DVD-combo. Dus je kunt de verrichtingen van de muzikanten niet alleen beluisteren, maar krijgt ze ook nog eens perfect te zien. Het merendeel van de muziek werd vier dagen voor de opnamesessies, in het Utrechtse Kytopia, voor het eerst voorgelegd aan de band door bandleider en bassist Mike League, waarna er een korte repetitieperiode volgde. Het besef dat deze complexe, maar toch ook
toegankelijke muziek na een beperkt aantal repetities op zo'n indrukwekkende wijze wordt gespeeld, zegt veel over het niveau van deze muzikanten.
Video: http://youtu.be/4Qo1NFwMhBA
Te beluisteren en rechtstreeks te bestellen via: http://snarkypuppyeu.bandcamp.com/album/we-like-it-here
Website: http://www.snarkypuppy.com/ .
September
Iluvatar - From The Silence (10t Records, 2014)
De nieuwe Iluvatar, het vierde album in de 22 jaar tijd sinds het debuut, is Album van de Maand September! De albumtitel "From The Silence" verwijst naar het feit dat het liefst 15 jaar stil is geweest rond deze symfonische rockband uit Baltimore, Maryland. Toch klinkt het album meteen vertrouwd, als een vorm van thuiskomen. Die warme, pure symfonische rocksound weerklinkt opnieuw een album lang, met volle keyboardtapijten en fijn gitaarwerk. Bovenal is daar de emotioneel bewogen zangstem van Glenn McLaughlin, die je altijd weer de oren doet spitsen. Het is dan ook erg jammer dat hij na de opnamen van dit album om persoonlijke redenen afscheid heeft moeten nemen van de band. Het album biedt een afwisseling tussen frisse compacte songs en gelukkig ook weer enkele van die langere, tegen de tien minuten durende stukken waar de band altijd al zo in excelleerde. "Resolution" is zo'n nummer dat helemaal in balans is: gitaar, bas, toetsen (lekker orgel in de break halverwege) én drums dringen om een plaatsje op de voorgrond, maar blijven aldoor dienend in de compositie, ook hier weer gedragen door McLaughlins zanglijn.
Website: http://www.iluvatarband.com/ .
Oktober
Latte E Miele - Passio Secundum Matthaeum – The Complete Work (Black Widow, 2014)
We hebben de afgelopen weken redelijk wat Italiaanse prog voorbij zien komen. Veel van de 'klassieke' bands zijn weer of nog actief. Zo ook Latte e Miele. Was er in 2009 al voorzichtig een nieuwe plaat in de originele bezetting, aangevuld met een extra lid die indertijd in de tweede bezetting van de band speelde. Nu verrast de band ons met een herbewerking van zijn debuutalbum. De klassieker “Passio Secundum Matthaeum”, oftewel Latte E Miele's versie van de Mattheus-Passie. Het is niet zomaar een kopie van het origineel geworden. De band heeft veel tijd besteed om er een waardige upgrade van te maken, waardoor het eindresultaat rijker en voller klinkt dan het origineel. Zo is er een zestal nieuwe composities toegevoegd en een aantal nummers licht verbouwd. Deze versie moet je dan ook beschouwen als een compleet nieuw album. Dat het symfonisch hoogstaande prog betreft wisten we al, deze versie scoort de extra punten met het koor. Er zijn dan ook vele muzikale vrienden van gelijkgestemde bands gevraagd mee te doen, waaronder leden van Jumbo, Osanna, Circus 2000, Pholas Dactylus, Picchio dal Pozzo Il Tempio Delle Clessidre, New Trolls en Picchio Dal Pazzo. Deze verschillende vocalisten vertellen het verhaal van de passie (wel in het Italiaans) wat soms overweldigend over kan komen, maar perfect past bij de grootsheid van het album. Daarom verdient het album ook de status 'Album Van De Maand Oktober'.
Website: LATTE-E-MIELE.
November
Kenso - Uchinaru Koe Ni Kaiki Seyo (King Records, 2014)
Drie maanden geleden verscheen er eindelijk weer een nieuw album van de Japanse progressieve (jazz)rockband Kenso. "Uchinaru Koe Ni Kaiki Seyo" is deels een terugkeer naar de melodieuze sound van albums als "Sparta", maar zoekt eveneens het avontuur op dat de laatste albums kenmerkte. Hierbij worden invloeden van grootheden als Camel, UK, Genesis, Focus, ELP en Gentle Giant op een vaak met Happy The Man vergeleken wijze vermengd met virtuoze, door jazzrock en traditionele Japanse muziek gedomineerde ingrediënten. We hebben de afgelopen tijd al drie stukken van de CD gedraaid, maar zullen de hele maand november nog enkele pareltjes uitkiezen.
Website: http://www1.u-netsurf.ne.jp/~kenso/
December
Opeth – Pale Communion (Roadrunner Records, 2014)
Wat een geweldig album, de nieuwe Opeth, “Pale Communion”. Eigenlijk komen alle facetten wat voor ons progressieve muziek inhoudt aan bod. Melodie, bombast, tempwisselingen, epische stukken, rustige dromerige, geweldige zang, mooie gitaarsoli... kortom: in ieder geval voor Aldwin is het de absolute nummer 1 van dit jaar tot nu toe. Met "Pale Communion" lijkt de Zweedse groep Opeth definitief afscheid genomen te hebben van de metal. Waar op voorganger "Heritage" nog passages in metalstijl waren te vinden, zul je op "Pale Communion" vergeefs speuren naar een grunt, riff of power chord. Nu horen we dynamische composities, vaak met meerdere secties, met akoestische gitaartokkels, meerstemmige zang, lyrische gitaarsoli, warme Hammond en heerlijk losjes gespeelde drums. Opeth-opperhoofd Mikael Akerfeldt is niet alleen verantwoordelijk voor alle composities, maar ook voor de weldadige productie. Kameraad Steven Wilson was deels betrokken bij de engineering en levert achtergrondvocalen. Dave Stewart schreef een strijkersarrangement.
Website: Opeth.



